Konta użytkowników
Jest to bazowy moduł systemu eduCMS. Jego podstawowa wersja umożliwia obsługę kont administracyjnych systemu, dzięki czemu uprawnieni użytkownicy mogą logować się do panelu administracyjnego i zarządzać treścią witryny. Moduł w rozbudowanej wersji umożliwia tworzenie kont użytkowników z różnymi prawami dostępu.
Możliwości modułu bazowego
W podstawowej wersji ten moduł bazowy umożliwia logowanie się administratorów do zamkniętej części witryny – panelu administracyjnego. Bezpieczeństwa procesu logowania oraz uwierzytelniania strzegą autorskie mechanizmy bezpieczeństwa. Zasada ich działania nie jest publicznie znana. Dzięki temu, w przeciwieństwie do rozwiązań typu OpenSource, można przyjąć je za znacznie bezpieczniejsze. Mechanizmy te zabezpieczają między innymi przed:
- wyciekiem haseł użytkowników, nawet w momencie włamania do bazy danych,
- przechwyceniem sesji zalogowanego użytkownika – Session Hijacking,
- próbą włamania typu SQL Injection,
- włamaniami z wykorzystaniem metody ataku siłowego - Brute force,
- manipulacją danych metodą XSS (Cross-Site Scripting),
- itd.
Po zalogowaniu do panelu użytkownik może edytować swój profil, gdzie może zmienić takie pola jak:
- imię i nazwisko,
- dane teleadresowe,
- tekst „o sobie”,
- zdjęcie.
Ponadto moduł umożliwia zmianę hasła, używanego do logowania.
Możliwości modułu rozbudowanego
W rozbudowanej wersji modułu administrator może tworzyć grupy użytkowników oraz przydzielać im odpowiednie prawa dostępu. W przypadku dużych witryn może okazać się przydatne określenie redaktorów wybranych działów, aby wybrana osoba miała dostęp tylko do edycji części treści witryny.
Tworzenie grup użytkowników pozwala również na wyświetlanie listy ich profilów w obrębie witryny. Każdy użytkownik posiada własne dane logowania do panelu administracyjnego, gdzie może zarządzać wybranymi modułami – do których administrator udzielił dostępu. W przypadku witryn jednostek edukacyjnych przydatne okazuje się utworzenie grupy użytkowników np. „wykładowcy”. W obrębie witryny można umieścić listę wszystkich wykładowców wraz z odnośnikami do ich profilów. Każdy wykładowca w ramach własnego profilu może uzupełniać informacje na temat prowadzonych przedmiotów, terminów konsultacji itd. W połączeniu z modułem "Pliki użytkownika" każdy wykładowca może na stronie swojego profilu publikować materiały przydatne dla studentów.
W zależności od konfiguracji systemu uprzywilejowani użytkownicy mogą mieć dostęp również do innych funkcji, np. do redagowania komunikatów, wgrywania plików czy edycji treści witryny.
Przykłady użycia
Konta użytkowników CE UW
W witrynie Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego rozbudowany moduł kont użytkowników jest używany do udostępniania profili wykładowców. Każdy wykładowca ma możliwość edycji swoich danych osobowych i kontaktowych, jak również może pisać komunikaty do studentów oraz zamieszczać materiały dydaktyczne w ramach własnego profilu.
eduCMS w sieci
Internet Tea Group Facebook