Komunikaty
Moduł "Komunikaty" służy do publikacji w witrynie aktualnych informacji związanych z jej właścicielem. Może być wykorzystany do informowania internauty o nowych treściach w witrynie. Może służyć jako firmowy blog lub po prostu udostępniać aktualne informacje, dotyczące organizacji czy firmy. Połączenie modułu "Komunikaty" z modułem "Kalendarz" pozwala na usystematyzowanie informacji o wydarzeniach, odbywających się w określonym czasie.
Możliwości modułu
Moduł "Komunikaty" pozwala na umieszczenie w witrynie listy aktualności w następujących postaciach:
- lista samych tytułów komunikatów,
- lista tytuł kówomunikatów wraz z tekstem zachęty (tzw, zajawką, lead'em) - czyli wprowadzeniem do pełnej treści komunikatu,
- listy pełnych artykułów jeden pod drugim.
Każdy rodzaj listy posiada mechanizm "stronicowania". Mechanizm ten dokonuje podziału całej puli komunikatów na porcje do jednoczesnego wyświetlania. Jeśli liczba komunikatów w całej puli przekracza liczbę komunikatów, przewidzianych do jednoczesnego wyświetlania, to mechanizm stronicowania udostępnia dodatkową nawigację, pozwalającą internaucie przechodzić do kolejnych porcji komunikatów. W ustawieniach modułu można zdefiniować liczbę komunikatów, tworzących porcję do jednoczesnego wyświetlania, oraz udostępnianie lub pominięcie dodatkowej nawigacji dla stronicowania. Niezależnie od formy listy komunikatów, każda pozycja tej listy zawiera odnośnik do treści pełnego komunikatu. Każdy komunikat posiada własny unikalny adres (URL przyjazny dla wyszukiwarek), tytuł, oraz opis strony.
Moduł "Komunikaty" w podstawowej wersji umożliwia zarządzanie (dodawanie, edytowane, usuwanie) wiadomościami, zawierającymi następujące pola:
- tytuł,
-
treść, którą można rozdzielić na dwie części:
- tekst zachęty (zajawka, lead),
- tekst rozszerzający,
- kategoria,
- priotrytet,
- autor komunikatu,
- data opublikowania.
Tytuł komunikatu powinien być: krótki, chwytliwy oraz zachęcający do przejścia do całej treści komunikatu. Będzie on również nagłówkiem na stronie pojedynczego komunikatu, więc warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, nawiązujące do tematu wpisu. Na jego podstawie zostaje wygenerowany również tekstowy adres URL komunikatu.
W zależności od intencji wpisu tekst zachęty powinien być albo chwytliwym opisem artykułu – jeśli chcemy zachęcić internautę do przeczytania całości artykułu, bądź zawierać najistotniejsze informacje – gdy komunikat nie pełni roli artykułu, a jego celem jest jedynie przekazanie ważnej informacji.
Administrator może formatować treść komunikatu (zarówno tekst zachęty jak i tekst rozszerzający). Służy do tego specjalny edytor tekstu, wyglądem przypominający program Microsoft Word. Dzięki niemu autor ma możliwość określenia formatu czcionki (wielkość, kolor, krój) wstawiania zdjęć, filmów, tabel oraz odnośników. Dla zaawansowanych użytkowników udostępniono możliwość przełączenia edytora w tryb edycji kodu HTML.
Komunikaty mogą być podzielone na kategorie, dzięki czemu możemy umieszczać w różnych częściach witryny komunikaty, dotyczące rozmaitych tematów. Kategoryzowanie komunikatów umożliwia również publikowanie artykułów w różnych językach – co więcej, pozwala uzyskać niezależny strumień informacji dla każdej z wersji językowej witryny. Oznacza to, że nie wszystkie komunikaty pojawiające się w witrynie z polską wersją językową muszą być zawsze publikowane w pozostałych wersjach witryny, choć oczywiście i tak może być.
Autor komunikatu może określić priorytet komunikatu (normalny/wysoki), dzięki czemu wpis może zostać wyróżniony na liście komunikatów. Pola: autor oraz data opublikowania artykułu wstawiane są automatycznie przez system.
W zależności od potrzeb moduł ten, może zostać rozbudowany o kolejne pola, np.:
- załączniki,
- linki,
- komunikat wyróżniony,
- powiązanie z datą w kalendarzu,
- itd.
Możliwe powiązania
Modułowa budowa systemu zarządzania treścią eduCMS umożliwia integrację między poszczególnymi modułami. Moduł "Komunikaty" może współpracować z następującymi składnikami systemu eduCMS:
- komentarze,
- kalendarz wydarzeń,
- kanał RSS,
- mapa witryny XML.
Przykłady użycia
Komunikaty witryny projektu "Nowodworskie okno na świat"
Na stronie głównej witryny umieszczona jest lista tytułów komunikatów, a w dziale "Aktualności" - lista tytułów wraz z tekstami zachęty. Moduł jest tak skonfigurowany, aby stronicował listę komunikatów, wyświetlając po 6 na każdej ze stron.
Komunikaty CE UW
Na stronie głównej umieszczony jest boks, zawierający kilka najnowszych komunikatów wraz z tekstem zachęty. Poprzez przełączenie zakładek użytkownik ma możliwość wyświetlenia najnowszych komunikatów z różnych kategorii. Dodatkowo w witrynie znajduje się archiwum aktualności, które jest listą tytułów i tekstów zachęty komunikatów ze wszystkich kategorii.
Blog Internet Tea Group
W witrynie iTea Group moduł "Komunikaty" służy do prowadzenia firmowego bloga. Na stronie głównej wyświetlone są tytuły najnowszych wpisów, a w zakładce "Blog" można znaleźć chronologiczną listę wpisów.
eduCMS w sieci
Internet Tea Group Facebook